اشتراک گذاری

11 عنصر موثر در بهبود عکاسی مستند

تجهیزات عکاسی مدرن مسلما نقشی اساسی در ثبت عکس های مستند دارد، اما در این بین خلاقیت در تصویر برداری نیز حائز اهمیت است. مینها تورکو یکی از فعال‌ترین عکاس‌های سفر در رومانی است که بهبود کیفیت عکاسی را براساس راهکارهای کاربردی امکان پذیر می داند. او با دقت زیادی به بازدید از مناطق تاریخی رومانی می‌پردازد تا سبک زندگی سنتی را در پروژه‌های عکاسی خود به تصویر بکشد.

تورکو در هر مجموعه ی عکس، نوع خاصی از هارمونی را بین اعضای گروه ایجاد می‌کند. طبق تجربه‌ی شخصی تورکو، حداقل باید 11 نکته را هنگام عکاسی مستند رعایت کرد. این درس‌ها بر پایه ی خلاقیت شکل می گیرند. ایده‌ها و پرسپکتیوها نیز به خلاقیت عکاس وابسته می باشند و نه به ابعاد فنی و تخصصی عکاسی. در این مقاله به شناسایی 11 عنصر موثر در بهبود عکاسی مستند از دیده ی مینها تورکو می پردازیم.

1. قدرت استخراج بالا

قدرت استخراج اصلی ترین رکن بهبود عکاسی مستند است. هرچه قدر توانایی استخراج سوژه های مناسب تری داشته باشید، مطمئنا عکس های موفق تری ثبت خواهید کرد. در فرآیند سفر خود برای عکاسی مستند، باید لایه‌های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی متعددی را تحت نظر بگیرید. عکس خروجی زمانی به زیبایی ثبت می گردد که بازتابی از زندگی طبیعی در آن دیده شود. دقت کنید که عکس خوب اتفاقی نیست. باید پیش از ثبت عکس کاملا هشیار از جریان زندگی پیرامون خود باشید.

2. ارتباط و همدلی با سوژه

گاهی ممکن است عکاسی پس از سفر خود برای ثبت عکس های مستند با هزاران سوژه به خانه بازگردد، اما متوجه ‌شود که اغلب عکس‌های ثبت شده فاقد روایت و سازگاری بصری هستند. دقت بر برقراری ارتباط با سوژه و همدلی با او یکی از ابعاد مهمیست که می تواند چنین مشکلی را به مرور زمان از بین ببرد و موجب بهبود روند عکاسی مستند هر عکاس شود. دیدگاه هر عکس مستند باید به شیوه ای انتخاب شود که بتوان از آن داستانی را دریافت کرد.

3. رابطه ی میان سوژه و پس زمینه ی عکس

رابطه‌ی بین سوژه و پس‌زمینه یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های عکاسی می باشد که متاسفانه در اکثر مواقع توسط عکاسان نادیده گرفته می شود. بنابراین باید برای قرار دادن سوژه براساس کل خطوط و فضاهای پس‌زمینه با دقت عمل کنید. توجه به ترکیب رنگی استفاده شده در صحنه ی پس زمینه نیز می تواند در بهبود عکاسی مستند کمک شایانی داشته باشد.

4. شکار لحظه های ناب

شکار لحظه‌ها در عکاسی به سرعت عکاس وابسته است. البته قدرت پیش بینی هم می تواند شکار لحظه ای زیبایی را پدید آورد و به بهبود عکاسی مستند کمک کند. برای برقراری ارتباط با سوژه، باید حالت‌های بدن او را با دقت نگاه کنید، حرکت‌های او را پیش‌بینی نمایید و در صورت مشاهده‌ی حرکتی متفاوت، آن لحظه را ثبت کنید. تمام حرکات در هر شکلی، لحظه‌ای تعیین کننده دارند. تنها از طریق مشاهده‌ی دقیق می‌توانید حرکات‌ بدن یا اختلاف‌های جزیی حالت قرار گرفتن سوژه را ثبت کنید.

5. فاصله ی کم با سوژه

با وجود تمام فناوری‌های مدرن صفحات نمایش دوربین و سیستم‌های فوکوس دقیق و سریع، نزدیکی به سوژه از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی یک قدم عقب رفتن و عدم جسارت برای نزدیک شدن به موضوع عکاسی می‌تواند بر روی داستان عکس شما تأثیر بگذارد. برای داشتن عکس های زیباتر با جزییات دقیق تر، فاصله ی کم با سوژه اصلی ترین عامل موثر است.

6. قرار گرفتن در متن کار سوژه

برخی از عکس های مستند، تصاویری هستند که سوژه‌ی مورد نظر را در حین انجام کاری نشان می دهند. در این میان صورت و چشم‌های سوژه و جهت دست‌هایش بخش های اصلی عکس شما هستند. البته می‌توانید از زوایایی مختلفی به عکاسی از موضوع مورد نظر بپردازید؛ اما معمولا اغلب عکاس‌ها یک زاویه‌ی مهم را نادیده می‌گیرند. پیشنهاد می نماییم این بار دوربین خود را به سمت دست های سوژه پایین بیاورید و جهت آن را به سمت بالا و چشم‌های او قرار دهید. به این کار در متن کار قرار گرفتن گفته می‌شود. این شیوه ی کاری می تواند در بهبود عکاسی مستند شما و ثبت عکس های موفقیت آمیز نقش داشته باشد.

7. دقت به جزییات صحنه

سعی کنید اسیر زیبایی چشم‌انداز نشوید. زیبایی منظره، یکی از دام‌هاییست که اغلب عکاس‌ها در آن می‌افتند. مغز، جذب  پس زمینه ی چشم‌انداز می‌شود و عکاس به دلیل ترس از دست دادن سوژه، بی محابا عکاسی می‌کند. اما آنچه که در بهبود عکاسی مستند موثر می باشد توجه به جزییات صحنه ی زنده است.

8. یادداشت کردن افکار

دفترچه‌ای تهیه کنید و افکار خود را در مورد نحوه ی عکاسی خاص یادداشت کنید. در شرایط ضروری، تمام این نوشته‌ها به کمکتان می‌آیند. علاوه بر این، می‌توانید در طول عکاسی با مردم بحث کنید و ایده‌های خود را بنویسید. یادداشت کردن افکار یکی از راهکارهای اصلی بهبود عکاسی مستند است، زیرا در حین عکاسی به دیدگاه‌های مختلفی خواهید ‌رسید که برای ثبت عکس های جدیدتر کاربردی خواهند بود.

9. با خود صادق باشید.

گاهی ممکن است سال ها طول بکشد تا به خود اعتراف کنید که از عکاس دیگری در حال تقلید هستید. سعی کنید برای بهبود عکاسی مستند، استفاده از روش کاری دیگران را به طور کامل فراموش کنید و شیوه ی منحصر به فردی بیابید.

10. در راه ثبت عکس ناب به انتظار بنشینید

بسیاری از بهترین فرصت‌های عکاسی در اولین برخورد با سوژه و یا اولین بازدید از محیط، خود را نشان نمی‌دهند. برای ثبت عکس های ناب باید سعی کنید یک موقعیت یا گروه خاصی از مردم را چند بار ملاقات کنید و هر بار عمیق‌تر به داستان آن‌ها بنگرید.

11. گاهی ابزار ساده تر را انتخاب کنید.

معمولا پرداختن بیش از حد به ابعاد فنی و تخصصی عکاسی می تواند سبب حواس پرتی عکاس شده و او را از عنصر خلاقیت دور سازد. جهت بهبود عکاسی مستند همواره سعی کنید از یک لنز مناسب برای عکاسی از موقعیت‌های مختلف استفاده کنید. دلیل این کار، عادت به یک فاصله‌ی کانونی مشخص است و هدف اصلی رسیدن به نگاهی عمیق بدون توجه به امکانات دیجیتال دوربین می باشد.

نمایندگی مجاز دوربین کانن

بدون شک برند کانن عرضه کننده ی پر مخاطب ترین دوربین های عکاسی در سال های اخیر است. در این راستا نمایندگی مجاز دوربین کانن مجموعه ای تخصصی است که در دو حوزه ی فروش و تعمیر دوربین های باکیفیت کانن فعالیت حرفه ای دارد. خدمات تخصصی این مرکز براساس پارامترهای استاندارد بوده و تمامی دوربین های این برند محبوب از جمله دوربین های کامپکت و یا دوربین های حرفه ای DSLR را در بر می گیرد. ارائه ی گارانتی و ضمانت نامه های معتبر کتبی نیز از دیگر ویژگی های بارز نمایندگی رسمی دوربین کانن است که تجربه ی استفاده از دوربینی بی نقص را ضمانت می نماید.

Rate this post