اشتراک گذاری

چگونه مشکل زرد شدن عکس های دوربین عکاسی را برطرف کنیم؟

یکی از مشکلاتی که همیشه می تواند کیفیت یک عکس را تحت تاثیر قرار دهد، زرد شدن عکس های دوربین عکاسی است. در این حالت زمانی که از یک زاویه به خصوص با نور و سایه های مختلف از یک صحنه عکس می گیریم، یک نور زرد رنگ در تصویر ثبت شده نمایان می شود که می تواند کیفیت عکس را کاهش داده و آن را از حالت طبیعی خود خارج کند. دوربین عکاسی قطعا رنگ های اطراف را مانند آنچه که در واقعیت وجود دارد نمی بینند، اما این بدان معنا نیست که ظاهر شدن رنگ زرد در عکس های دوربین حالتی نرمال است و نمی توان آن را تغییر داد.

در این مقاله می خواهیم ببینیم چرا برخی از عکس ها با هاله های زرد رنگ دیده می شوند و کیفیت مطلوب مورد نظر ما را ندارند. سپس در ادامه بررسی می کنیم که آیا می توان زرد شدن عکس های دوربین را برطرف کرد تا عکس ها ظاهری نرمال تر داشته باشند؟

زرد شدن عکس های دوربین

دلایل زرد شدن عکس های دوربین عکاسی

همانطور که گفته شد دوربین عکاسی قطعا در تشخیص رنگ ها و نورهای طبیعی اطراف ما نمی تواند مشابه چشم انسان عمل کرده و حتی با کیفیت ترین دوربین های عکاسی نیز نهایتا یک ساختار ماشینی دارند. دوربین های عکاسی در واقع از طریق دمایی که رنگ ها دارند و به آن Color temperature گفته می شود، رنگ های دنیای واقعی اطراف را می بینند و تشخیص می دهند. در نتیجه همین دمای رنگ های اطراف است که تعیین می کند رنگ سوژه ها و اشیا در عکس ها به چه صورت باشد. 

همین مساله دلیل اصلی زرد شدن عکس های دوربین عکاسی است. معمولا زمانی که عکس ها در فضایی مملو از رنگ غالب زرد گرفته می شوند، برای مثال زمانی که عکس های داخلی تحت تاثیر نور زرد لامپ ها گرفته می شوند، اغلب شاهد ظاهر شدن رنگ زرد در عکس های نهایی خواهیم بود. در واقع دوربین عکاسی با استفاده از ابزار وایت بالانس خود می تواند دمای محیط را بسنجد و رنگ ها را تشخیص دهد. در نتیجه در عکس های داخلی اگر دوربین نور محیط را نور روز تشخیص دهد، به صورت اشتباهی عکس ها متمایل به زرد گرفته می شوند.

آیا می توان از زرد شدن عکس ها در دوربین جلوگیری کرد؟

چنانچه در عکاسی با مشکل زرد شدن عکس های دوربین مواجه هستید می توانید با استفاده از برخی ترفندها و تکنیک ها این مشکل را برطرف کنید. در درجه اول باید دید در چه حالتی و چه نوع عکاسی تصاویر زرد رنگ می شوند تا به این ترتیب بهترین ترفند را مورد استفاده قرار داد. ترفندهای پیشنهادی برای رفع مشکل زرد شدن عکس های دوربین عکاسی شامل موارد زیر می شوند:

1. تنظیم وایت بالانس دوربین عکاسی برای رفع زرد شدن عکس ها

در بیشتر مواقع دوربین عکاسی می تواند به درستی دمای رنگ ها و محیط را تشخیص داده و رنگ ها به درستی در تصویر ثبت می شوند. اما برای این که از زرد شدن عکس های دوربین عکاسی جلوگیری کنیم باید به سراغ تنظیم وایت بالانس دوربین برویم. با استفاده از کارت سفید یا خاکستری می توان رنگ سفید یا خاکستری را در پس زمینه سوژه برای دوربین تعریف کرد. در روشی دیگر نیز می توان وایت بالانس دوربین را با استفاده از گزینه های پیش فرض خود دوربین تنظیم کرد.

در بین گزینه های مختلف مانند نور روز، فلورسنت و تنگستن، می توان از تنگستن برای رفع مشکل ظاهر شدن رنگ زرد در عکس های دوربین استفاده کرد. استفاده از پیش فرض های دوربین باید بر اساس فضای عکاسی و نوع نورهایی که در محیط وجود دارد انجام شود تا کیفیت عکس ها حفظ گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: قارچ خوردگی لنز دوربین

2. رفع زردی عکس ها بعد از گرفته شدن با نرم افزار

یک راه حل این است که از زرد شدن عکس های دوربین عکاسی در حین گرفتن عکس ها جلوگیری شود و برای این کار باید تنظیمات دوربین را انجام داد. در روشی دیگر می توان عکس های گرفته شده با دوربین را با ابزارهای ویرایشی و کار با فرمت خام عکس ها ویرایش کرد و زردی تصاویر را متعادل کرد.

در این روش باید دوربین عکاسی قابلیت عکس برداری در فرمت RAW را داشته باشد. در نتیجه می توان بعد از عکاسی در سیستم تمامی ایرادها و مشکلات عکس از جمله نمایان شدن رنگ زرد در عکس های دوربین را برطرف کرد. نرم افزارهای مختلفی نیز هستند که می توان از آنها برای تنظیم رنگ عکس ها و رفع مشکل زرد شدن عکس ها استفاده کرد. یکی از این ابزارها، نرم افزار لایت روم است که در آن به خوبی می توان بالانس مد نظر رنگی در تصاویر را ایجاد کرد.

3. رفع مشکل زرد شدن عکس های دوربین عکاسی با فرمت JPG

راه حل دیگری که برای رفع مشکل نمایان شدن رنگ زرد در عکس های دوربین پیشنهاد می شود، کمک گرفتن از فرمت JPG برای رفع این مشکل است. خصوصا اگر دوربین عکاسی به قابلیت عکاسی در فرمت RAW مجهز نباشد، این روش می تواند کارآمد باشد. در این حالت می توان عکس ها را در فرمت JPG در کامپیوتر ویرایش کرد و در نرم افزارهای مورد استفاده میزان وایت بالانس رنگ ها را تنظیم کرد.

 در این حالت کافی است عکس را در برنامه وارد کرده و درجه دمای رنگی آن را کم و زیاد کنید تا زردی تصویر کاهش یابد. برای نتیجه بهتر در این روش بهتر است تصاویر JPG مورد نظر را نیز با یک کارت خاکستری بگیرید تا کار ویرایش تصویر و رفع مشکل زرد شدن عکس های دوربین عکاسی با کیفیت بهتری انجام شود.

پیشنهاد سایت: عکاسی بوکه چیست؟

آیا زردی عکس های دوربین به نوع دوربین مربوط می شود؟

به صورت کلی معمولا دوربین های عکاسی در تشخیص رنگ های محیطی و تنظیم نور بر اساس دمای رنگی عملکرد درستی دارند. البته که قطعا نوع دوربین عکاسی و کیفیت و کارایی آن روی کیفیت عکس ها و دقت رنگ هایی که ثبت کرده است تاثیر می گذارد. از طرفی برخی از دوربین های عکاسی نیز در کل رنگ ها را گرم تر نشان می دهند. اما با این وجود حتی در با کیفیت ترین دوربین های عکاسی نیز به دلیل تنظیم نبودن درست دوربین یا قرار گرفتن در یک محیط داخلی با نور زرد زیاد ممکن است شاهد زرد شدن عکس های دوربین عکاسی مورد نظر باشیم، چرا که در بیشتر مواقع درست تنظیم نبودن تراز سفیدی در دوربین عکاسی علت اصلی زرد شدن تصاویر است.

با تنظیم اشتباهی وایت بالانس تمامی رنگ ها به سمت رنگ های گرم تر متمایل می شوند. بنابراین از هر دوربینی که برای عکاسی استفاده می کنید بهتر است حتما با نحوه تنظیمات آن آشنا باشید. برای مثال در صورت استفاده از دوربین کانن برای عکاسی، بهتر است با مطالعه نحوه تنظیمات دوربین کانن، از آن برای عکاسی حرفه ای تر بهره ببرید.

3.7/5 (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

سیزده − 7 =