اشتراک گذاری

راهنمای خرید دوربین دست دوم

اگر قصد خرید دوربین دست دوم دارید، پیش از آن ادامه این مقاله را با دقت بخوانید! شما برای خرید یک دوربین کارکرده به راهنمایی کامل و جامع نیاز دارید تا از سالم و بی نقص بودن دستگاهی که انتخاب کرده اید اطمینان داشته باشید. کارشناسان تعمیر دوربین کانن معتقدند که برای این منظور باید به نکات و ویژگی های مختلفی توجه کنید. 

به عنوان مثال اگر باتری دوربین مورد نظر شما ایراد داشته باشد، ناچارید هزینه ای اضافی بابت خریدن یک باتری جدید صرف کنید. در ادامه ضمن بررسی نکاتی که باید هنگام خرید دوربین دست دوم به آنها توجه کنید، به شما کمک می کنیم که بهترین دوربین را خریداری کرده و بیشترین استفاده را از آن ببرید. اگر به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید، می توانید به صورت 24 ساعته با کارشناسان ما در نمایندگی کانن مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

راهنمای خرید دوربین دست دوم

نکات مهم در خرید دوربین دست دوم

با توجه به قیمت بالای دوربین های نو و جدید، بسیاری از کاربران دنبال نمونه های کارکرده هستند تا با قیمتی پایین تر، تجهیزات عکاسی شان را ارتقا دهند. از طرفی برخی از افراد که تازه وارد حرفه عکاسی شده و در مراحل ابتدایی آموزش هستند، ضرورتی نمی بینند که مبلغ زیادی برای خرید دوربین صرف  کنند. این افراد هم خرید دوربین دست دوم را به نمونه نو ترجیح می دهند. چنانچه جزو هریک از این گروه ها هستید، بهتر است پیش از خرید، به چند نکته مهم و حیاتی توجه کنید. مهم ترین نکات برای خرید دوربین استوک عبارتند از:

چک کردن شاتر

شاتر یکی از مهم ترین مواردی است که هنگام خرید دوربین دست دوم باید به آن توجه کنید. شاتر در دوربین‌های DSLR از نوع مکانیکی است و ممکن است قبل از قسمت‌ های الکترونیکی از کار بیفتد. چندان به Shutter Count توجه نکنید، زیرا معیار مناسبی برای بررسی سلامتی دوربین نیست. 

برای تست شاتر دوربین کارکرده، با دوربین چند عکس بگیرید و مطمئن شوید که شاتر به ‌خوبی و بدون تاخیر کار می ‌کند. خوشبختانه در اغلب موارد شاتر یا کار می‌کند یا کار نمی‌کند و حد وسطی برای آن وجود ندارد. درست کار کردن شاتر، یعنی این بخش سالم است و باید موارد بعدی را چک کنید.

بررسی سنسور

دومین چیزی که باید هنگام خرید دوربین دست دوم به آن توجه کنید، سنسور است. برای این کار توصیه می‌کنیم با دیافراگم بسته مثلاً f/22.0 از یک سوژه‌ روشن مانند آسمان چند عکس بگیرید. همچنین بد نیست که در فوکوس‌ های مختلف چند عکس را ثبت کنید سپس عکسی نیز با درب لنز بسته بگیرید. 

در لپ تاپ عکس ها را باز کرده و تا ۱۰۰ درصد روی آنها زوم کنید. اگر طرح‌هایی مانند تار عنکبوت در عکس می بینید، احتمالا سنسور در حال کپک زدن است؛ بهتر است از خرید این دوربین صرف نظر کنید. چنانچه نقاط یا خطوطی محو در عکس وجود دارد، به ‌احتمال ‌زیاد بر روی سنسور ذرات غبار یا مو و… وجود دارد. همچنین عکس‌های روشن و تاریک را با هم مقایسه کنید تا مطمئن شوید که سنسور پیکسل سوخته نداشته باشد.

بررسی لنز

لنز، سومین قطعه مهم هنگام خرید دوربین دست دوم است. معمولا کاربران دوربین های خود را بدون لنز می فروشند؛ بنابراین باید هزینه ای را نیز صرف خرید لنز کنید.  با این حال دوربین‌ های سطح مبتدی معمولاً همراه با لنز کیت عرضه می ‌شوند. ابتدا المنت‌ های جلو و پشت لنز را به‌ خوبی مورد بررسی قرار دهید. از خط و خش های ریز و جزئی بگذرید و دنبال خراش های شدید باشید. 

اگر لنز دارای حلقه‌ی کنترل دستی دیافراگم است، از کارکرد نرم آن و باز و بسته شدن تیغه های دیافراگم اطمینان حاصل کنید. تکنیک دیگر برای امتحان کردن لنز دوربین این است که در حالی ‌که هر دو درب آن باز هستند، لنز را رو به نور بگیرید. در این شرایط، نباید از گوشه‌ ها  آثاری از جرم‌ های خارجی یا کپک مشاهده کرد. بدنه لنز را نیز با دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که هیچ گونه ضرب دیدگی یا شکستگی ندارد.

بررسی صفحه ‌نمایش و منظره ‌یاب

پیش از خرید دوربین دست دوم، حتما نمایشگر و منظره یاب آن را با دقت چک کنید. بسیار مهم است که صفحه نمایش دوربین شما دارای پیسکل سوختگی نباشد. حتما خط و خش ها را با دقت چک کرده و مطمئن شوید که رنگ‌ های غیرعادی زیر شیشه‌ ال ‌سی‌ دی وجود نداشته باشند. همچنین به داخل منظره ‌یاب نگاه کرده و مطمئن شوید که خط و خشی ندارد و گرد و غبار در داخل آن دیده نمی ‌شود.

بررسی صفحه ‌نمایش و منظره ‌یاب

بررسی ظاهری دوربین

اگر ظاهر یک دوربین سالم باشد، به احتمال زیاد قطعات داخلی آن هم سالم هستند. ظاهر سالم و تمیز در هنگام خرید یک دوربین دست دوم، نشان می دهد که مالک دوربین، به خوبی از آن مراقبت کرده است. پس پیش از خرید دوربین کارکرده، ظاهر آن را به خوبی و با دقت چک کنید. اگر قسمت ‌هایی دارای ساییدگی هستند و رنگ آنها رفته، یعنی دوربین چندان قابل اطمینان نیست! همچنین دکمه‌ ها و حلقه‌ ها و جوی ‌استیک ‌ها را آزمایش کنید و مطمئن شوید به نرمی و بدون تأخیر کار می کنند.

لوازم جانبی دوربین کار کرده

آخرین مورد مهم در خرید دوربین دست دوم، لوازم جانبی است. وسایلی مانند شارژر باتری، کپ‌ های بدنه و لنز و کابل ‌های دوربین از ضروریات هستند و باید مطمئن شوید که همراه دوربین ارائه می‌شوند. البته برخی از فروشنده‌ها ممکن است تعدادی وسایل اضافی مانند کارت حافظه، کارت‌خوان، فیلتر و باتری اضافه را نیز همراه دوربین ارائه کنند که یک نکته‌ مثبت است.

5/5 (1 امتیاز)