در مقایسه لنزهای 50 میلیمتری کانن ، به 7 لنز برمی خوریم که هریک ویژگی های منحصر به فرد خود را در کنار برخی شباهت ها با دیگر محصولات کانن دارند. اولین لنز در مجموعه مورد مقایسه لنزهای 50 میلیمتری کانن، لنز محبوب و پرسابقه f/1.0 L است که برای اولین بار در سال 1989 به بازار معرفی شد و تولید آن در سال 2000 متوقف شد. البته توقف تولید آن به معنای شکست این لنز نبوده است. اگر به دنبال لنزی برای ثبت بوکه های بی نظیر هستید، این لنز گران قیمت یکی از بهترین گزینه هاست. در انتهای این لیست، یک لنز ماکرو با نقطه کانونی ثابت وجود دارد.
لنز 50 میلیمتری f/2.5 Macro، از سال 1987 تا کنون در حال تولید است و علی رغم قیمت مناسب آن، شارپنس بی نظیری را در هر فاصله ای به شما ارائه می دهد. یکی دیگر از موارد این لیست لنز f/1.8 کلاسیک کانن است که عملکرد فوق العاده آن برای همه ثابت شده است. البته لنز f/1.8 STM، به عنوان پرفروش ترین لنز کانن، مطمئنا در این لیست جایگاه خود را خواهد داشت. که در مقایسه با نسل خود، لنز f/1.8 II، کمی سنگین تر شده است، زیرا از دهانه فلزی استفاده می کند. لنزهای 50mm f/1.2 L به عنوان شارپ ترین لنز در اپرچر 1.4 و f/1.4 به عنوان لنزی قدرتمند برای نور کم، دو مورد دیگر در لیست مقایسه لنزهای 50 میلیمتری Canon هستند.
مقایسه لنزهای 50 میلیمتری کانن در کیفیت بالای عکس
از نظر کیفیت لنزهای f/1.8 ، f/1.8 II و f/1.8 STM از اپتیک های مشابهی بهره می برند و کیفیت عکس در آنها مشابه است. اعوجاج، تنها در لنز f/2.5 Macro، وجود ندارد و در بقیه لنزهای این لیست مقداری معقولی از اعوجاج را تجربه می کنید. میزان Flare and Ghosts در تمامی لنزها به غیر از f/1.0 L، بسیار کم است. در شرایط خاص، لنز f/1.0 L می تواند میزان زیادی از تلالو نور اضافی را در عکس ثبت کند.
کدام لنز کانن بهترین شارپنس را در لنزهای 50 میلیمتری کانن ارائه می دهد؟
در مقایسه لنزهای 50 میلیمتری کانن برای شارپنس، در دیافراگم های متوسط، تمامی این لنز ها از شارپنس خوبی بهره مند هستند. در دیافراگم های پایین نیز عکس ها تا حدی سافت می شوند. اما مسئله اصلی در دیافراگم های بالاست. در این دیافراگم ها مشکل در گوشه ها رخ می دهد. البته در عکاسی در محیط های طبیعی به علت اینکه سوژه اصلی در گوشه ها قرار نمی گیرد، این شارپنس کم مشکلی به وجود نمی آورد. اما در عکاسی استودیو، شرایط متفاوت خواهد بود. در کل لنز های f/1.4 کمترین میزان شارپنس را دارند. البته این اختلاف زیاد نیست. کیفیت شارپنس در لنزهای f/1.8 و f/2.5 ماکرو یکسان است. اما f/1.4 به علت کیفیت قابل قبول شارپنس و اختلاف جزئی، محبوب ترین لنز حال حاضر است. در حالت فوکوس دوربین، لنز f/1.2 ، به خصوص در دیافراگم بالا، عملکردی به خوبی لنزهای f/1.8 و f/2.5 ارائه می دهد و حتی در گوشه های از شارپنس بیشتری برخوردار است.
بخوانید: اهمیت پس زمینه در عکاسی
کدام لنز کانن، پرکاربردترین است؟
لنز Canon 50mm f/1.8 II، بهترین و پرکاربردترین لنز شما خواهد بود، زیرا این لنز سبک ترین و شارپ ترین لنز کانن است که از جنس پلاستیک ساخته شده تا نصب و باز کردن آن بر روی دوربین بسیار آسان و سریع باشد. ضمن اینکه قیمت معقول آن ، نگرانی شما را برای آسیب دیدگی آن کم تر می کند. البته لنز اولیه کانن 50mm f/1.8 ، نیز از اپتیک مشابهی استفاده می کند، اما کندتر و سنگینتر است و صدای بیشتری تولید می کند. البته دیافراگم 8 تیغه ای و اشعه خورشید 10 نقطه ای این لنز در مقایسه لنزهای 50 میلیمتری کانن بی نظیر است.
بهترین لنز 50 میلیمتری کانن برای نور کم و بوکه
اگر به دنبال محو کردن پس زمینه و عکاسی در نور بسیار کم هستید، هیچ لنز 50 میلیمتری کانن به گرد پای لنز پرسابقه کانن، یعنی Canon 50mm f/1.0 L نمی رسد. با تنظیمات درست، این لنز حتی با سرعت کمتر خود در حالت Auto Focus، میتواند عکس های بی نظیری از سوژه های در حال حرکت بگیرد. البته قیمت بالای این لنز را مقایسه لنز های 50 میلیمتری کانن نمی توان نادیده گرفت.
کلام آخر، کدام لنز 50 میلیمتری کانن را بخریم؟
با در نظر گرفتن تمامی شرایط، به نظر می رسد لنزهای f/1.8 کانن بهترین انتخاب های شما باشند. کیفیت این لنزها یکسان است. البته همانطور که توضیح دادیم، f/1.8 II با دهانه پلاستیکی گزینه کم هزینه تری برای شما خواهد بود، اما اگر به دنبال دهانه فلزی هستید و طرفدار نوع استپ موتور هستید، نسخه STM انتخاب آخر شما است. لنزهای f/1.4 اگرچه قیمتی بالاتری دارند، اما با توجه به قابلیت های این لنز، ارزش خرید بالایی را در اختیار شما قرار می دهند.
پیشنهاد سایت: تنظیمات فوکوس دوربین کانن
جدول مقایسه لنز های 50 میلیمتری کانن
f/1.0 L | f/1.2 L | f/1.4 USM | f/1.8 STM | f/1.8 II | f/1.8 | f/2.5 Macro | |
اندازه حجم لنز | |||||||
سال تولید | 1989-2000 | 2006-تاکنون | 1993- تاکنون | 2015- تاکنون | 1990-2015 | 1987-1990 | 1987- تاکنون |
فوکوس دستی آنی | بله | بله | بله | بله- به همراه دکمه ای مه باید نگه داشته شود | خیر | خیر | خیر |
سرعت فوکوس اتوماتیک | متوسط | سریع | سریع | تقریباً سریع | سریع | متوسط تا سریع | متوسط تا سریع |
سایز فیلتر | 72 میلی متر | 72 میلی متر | 58 میلی متر | 49 میلی متر | 52 میلی متر | 52 میلی متر | 52 میلی متر |
قاب فیلتر | فلزی | پلاستیکی | پلاستیکی | پلاستیکی | پلاستیکی | پلاستیکی | فلزی |
قطر لنز | 3.60″ 91.5 mm | 3.384″ 85.96 mm | 2.9″ 73.8 mm | 2.72″ 69.2 mm | 2.683″ 68.16mm | 2.65″ 67.4mm | 2.659″ 67.54mm |
طول | 3.21″ 81.5 mm | 2.581″ 65.56 mm | 2.0″ 50.5 mm | 1.55″ 39.3 mm | 1.591″ 40.4 mm | 1.67″ 42.5 mm | 2.477″ 62.93 mm |
f/1.0 L | f/1.2 L | f/1.4 USM | f/1.8 STM | f/1.8 II | f/1.8 | f/2.5 Macro | |
اپتیک | 9/11 | 6/8 | 6/7 | 5/6 | 5/6 | 5/6 | 8/9 |
تریک های اپتیکال | اسفریکال دوگانه عناصر معلق | اسفریکال عناصر معلق | طراحی رایج | طراحی رایج | طراحی رایج | طراحی رایج | طراحی رایج |
تعداد عناصر اپتیکال | 11 عنصر در 9 گروه | 8 عنصر در 6 گروه | 7 عنصر در 6 گروه | 6 عنصر در 5 گروه | 6 عنصر در 5 گروه | 6 عنصر در 5 گروه | 9 عنصر در 8 گروه |
تیفه های دیافراگم | 8 | 8 | 8 | 7 | 5 | 5 | 6 |
اشعه خورشید | 8 نقطه | 8 نقطه/ Muted | 8 نقطه | ضعیف | 10نقطه | 10 نقطه | 6 نقطه |
Depth of Field scale | فول | کرمپ / فشرده | تقریبا ندارد / تنها در f/22 | ندارد | ندارد | تقریبا ندارد / تنها در f/22 و f/32 | تقریبا ندارد / تنها در f/11 و f/22 |
مقیاس فوکوس | بله | بله | بله | خیر | خیر | بله | بله |
فوکوس Close | 2′ 0.6 m | 1.5′ 0.45 m | 1.5′ 0.45 m | 1.1′ 0.35 m | 1.5′ 0.45 m | 1.5′ 0.45 m | 0.75′ 0.23 m |
نسبت بزرگنمایی در سنسور | 1:9.1 0.11x | 1:9.1 0.11x | 1:6.66 0.15x | 1:4.8 0.21x | 1:6.7 0.15x | 1:6.7 0.15x | 1:2 (0.5x) 1:1 با آداپیتور |
شارپنس در دیافراگم بسته | عالی | عالی | خیلی خوب | عالی | عالی | عالی | عالی |
شارپنس در دیافراگم نرمال | در فوکوس ایده آل خیلی خوب | خیلی خوب | خوب | خوب | خوب | خوب | — |
شارپنس در دیافراگم کاماً باز | قابل قبول در f/1.0 خیلی خوب در f/8 | خیلی خوب در f/1.2 عالی در f/8 | خوب در f/1.4 عالی در f/8 | خوب در f/1.8 عالی در f/8 | خوب در f/1.8 عالی در f/8 | خوب در f/1.8 عالی در f/8 | خیلی خوب در f/2.5 عالی در f/8 |
اعوجاج در 3 متر | +1.5 | +1.4 | +1.5 | +2.0 | +1.4 | +1.4 | +0.1 |
f/1.0 L | f/1.2 L | f/1.4 USM | f/1.8 STM | f/1.8 II | f/1.8 | f/2.5 Macro | |
وزن | 1018 گرم | 592 گرم | 268 گرم | 159 گرم | 122 گرم | 186 گرم | 269 گرم |
دهانه | فلزی | فلزی | فلزی | فلزی | پلاستیکی | فلزی | فلزی |