اشتراک گذاری

پرینتر لیزری بخریم یا جوهر افشان؟

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان را می توان در حوزه های مختلفی بررسی کرد. فناوری چاپ، هزینه ها، عملکرد و پشتیبانی از انواع کاغذ مواردی هستند که کاربری این دو نوع از پرینتر را مشخص می کنند. تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان در یکی از این حوزه ها، بخصوص در هزینه های ثانویه به معنی برتری یکی بر دیگری نیست. زیرا این پرینترها اساساً برای اهدافی متفاوت در چاپ تولید شده اند. پیشرفت های اخیر در سال های گذشته تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت ، بهره وری و حوزه چاپی تحت پوشش این محصولات داشته است؛ اما هنوز تفاوت چاپگر لیزری و جوهر افشان در کاربری خاص خودشان غیر قابل انکار است. در این مقاله این دو دسته از پرینتر را با معیارهای بیان شده در بالا مقایسه کرده ایم.

مقایسه پرینتر لیزری با جوهرافشان

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان در فناوری چاپ

اصلی ترین تفاوت پرینتر لیزری کانن و جوهر افشان کانن، تکنولوژی بکار رفته در این چاپگرها برای پرینت اسناد است.  در پرینترهای جوهر افشان، از اسپری رنگ بر روی برگه کاغذ و در پرینترهای لیزری، از ذوب پودر تونر بر روی برگه کاغذ برای چاپ استفاده می شود. همین تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان منشاء بسیاری از تفاوت های دیگر بین این دو نوع از پرینتر است. حرارت نقش مهمی در پرینترهای لیزری دارد و به همین دلیل مصرف برق در این پرینترها نسبت به پرینترهای جوهرافشان با فناوری مبتنی بر آب، بیشتر است. از طرف دیگر، ماندگاری تونر بیشتر از کارتریج های رنگ جوهر افشان است که نقش موثری در هزینه های شما خواهد داشت. این اختلاف در فناوری بر نتیجه نهایی و کیفیت پرینت در موضوعات مختلف نیز موثر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت در ابعاد و فضای مورد نیاز

ابعاد پرینترهای جوهرافشان عموماً کوچکتر از پرینترهای لیزری است که آنها را به لحاظ اندازه به گزینه ای مناسب برای مصارف خانگی و یا دفاتر کار خانگی تبدیل می کند. پرینترهای لیزری، مخصوصا نوع چندکاره عموماً برای فضاهای کوچک، بیش از حد بزرگ هستند. وزن سبک پرینترهای جوهر افشان نسبت به چاپگرهای لیزری موردی مهم از تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان است که حمل و نقل آنها را بسیار آسانتر می کند

هزینه، یکی دیگر از عوامل تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان

هزینه یکی از بزرگترین موارد تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان است. در رابطه با چاپگرها، هزینه تنها در میزان مبلغی که برای خرید دستگاه پرداخت می کنید خلاصه نمی شود و می بایست هزینه تعمیر و نگهداری، شارژ کارتریج و یا خرید کارتریج را در نظر بگیرد. هزینه های چاپگرهای لیزری و جوهرافشان اختلاف زیادی با هم دارند. در هنگام خرید، پرینترهای جوهرافشان ارزان تر هستند. اختلاف قیمت خرید پرینتر جوهرافشان و لیزری بسیار بالاست، اما در ادامه هزینه های نگهداری پرینترهای جوهر افشان به قدری بالاست که قیمت نهایی آن از پرینترهای لیزی بیشتر می شود.

شارژ کارتریج ها در پرینترهای جوهر افشان محدود است و احتمالاً شما مجبور به خرید مجدد کارتریج خواهید بود که به شدت پر هزینه است. نکته دیگر، خشک شدن و ماندگاری پرینترهای جوهر افشان است. در صورتی که برای مدتی با پرینتر جوهرافشان پرینت نگیرید، جوهر در نازل ها و کارتریج خشک می شود و ممکن است شما را مجبور به تعویض کارتریج کند. البته در مدل های مجهز به تانک رنگ این مشکل تا حدی برطرف شده، اما احتمال خشک شدن رنگ در نازل از بین نرفته است. برخلاف این موارد در چاپگرهای لیزری، تونر تا مدت طولانی پایدار است و امکان استفاده از آن وجود دارد. به همین دلیل در کل، پرینترهای لیزری کم هزینه تر هستند.

تفاوت عملکرد چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

رابطه عمیقی بین عملکرد این دو نوع از پرینتر و نوع کاربری شما وجود دارد. اگر بیشتر به دنبال پرینت رنگی عکس هستید، پرینتر جوهرافشان کانن به خصوص در پرینت با رزولوشن بالای عکس، گزینه بهتری برای شما خواهد بود، و در مقابل پرینتر لیزری برای چاپ متون سیاه و سفید انتخاب بهتری است. البته عملکرد و کیفیت پرینترهای لیزری رنگی در طول سال های گذشته پیشرفت زیادی داشته است ، اما هنوز برتری با پرینتر جوهرافشان است.

نکته دیگر در رابطه با تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان، تعداد پرینت و سرعت پرینت است. پرینترهای لیزری قابلیت پرینت تعداد بیشتری برگه را با یک شارژ کارتریج دارند. این در حالی است در پرینترهای جوهرافشان رایج، شما خیلی زود مجبور به شارژ مجدد کارتریج (یا در عمل تعویض) آن خواهید شد. سرعت پرینت در پرینتر لیزری نیز بسیار بالاتر از چاپگرهای جوهرافشان است، اگرچه برای پرینت اول در پرینتر لیزری، تا گرم شدن پرینتر منتظر خواهید ماند. از همین رو پرینتر های لیزری برای مصارف محیط کاری محبوبیت بیشتری دارند.

پشتیبانی از انواع کاغذ در مقایسه تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان

پشتیبانی از انواع کاغذ، یک مورد دیگر از تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان است. در پرینترهای جوهرافشان امکان استفاده از انواع مختلفی کاغذ مانند گلاسه، کاغذ عکس، کاغذ معمولی و … وجود دارد. کیفیت چاپ عکس در کاغذهای فتوگلاسه و عکس می تواند تا حد چشمگیری افزایش پیدا کند. این در حالی است که در پرینترهای لیزری محدودیت زیادی به خصوص در رابطه با کاغذ، چاپ محتوی گرافیکی و  دقت در پیش پای شما قرار می گیرد.

این مقاله را از دست ندهید: راهنمای خرید پرینتر کانن

نگاهی کلی به ویژگی های پرینترهای جوهر افشان و لیزری

به طور کلی، کاربری و نوع نیاز شما تعیین خواهد کرد که کدام نوع از این دو پرینتر، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اگر بیشتر به دنبال چاپ محتوی گرافیکی با کیفیت بالا هستید، و در فواصل زمانی کوتاه نیاز به چاپ پیدا می کنید، چاپگر جوهرافشان انتخاب شما خواهد بود. البته در صورتی که سرعت پرینت برای شما مهم باشد یا ممکن باشد که برای مدت طولانی به سراغ پرینتر خود نروید، خرید پرینتر جوهر افشان انتخاب خوبی نیست. برای پرینت متن، گرافیک محدود و تعداد بالای پرینت، مانند آنچه که در محیط های اداری و دفاتر کاری اتفاق می افتد، پرینترهای لیزری گزینه بهتری هستند، زیرا سرعت چاپ و تعداد بالاتری چاپ را با یک شارژ کارتریج انجام می دهند و در کل هزینه چاپ در آنها کمتر است. پس پیش از خرید پرینتر به خوبی تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان را بررسی و گزینه ایده آل را انتخاب کنید.

 

پرینتر جوهر افشان

پرینتر لیزری

هزینه خرید کمتر

*

 

هزینه شارژ کمتر

 

*

هزینه نگهداری کمتر

 

*

هزینه پرینت کمتر بابت هر برگ

 

*

سرعت چاپ بیشتر

 

*

عدم نیاز به گرم کردن

*

 

مصرف برق کمتر

*

 

تعداد بیشتر چاپ با یک شارژ کارتریج

 

*

کیفیت بالای چاپ عکس

*

 

کیفیت بالای چاپ متن

 

*

وزن کمتر

*

 

ابعاد کوچکتر

*

 
4.3/5 (27 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نه + هشت =